Как класс и понятие, “Паладин” появился задолго до появления жанра фэнтези и, уж тем более, RPG-игр. While Jadina was training to become a paladin, her father told her that it would be dangerous to travel any farther than from Gilderdrip without being instructed first by a paladin sage or an experienced paladin. Paladins take their adventures seriously and have a penchant for referring to them as quests.
What’s new for Druids?
- Paladin 5e fighting styles
- DnD 5. История знакомства. Нам не страшен паладин / Блог им. Erfar / Имажинария
- 1st Level – Paladin Starting Features & Abilities
- Paladin NPCs & How to Use Them for EVERY Tier of Play
14 способов создать сверхсильного паладина в Dungeons and Dragons
To build a dwarf paladin tank in DnD 5e, try this. D&D 5e Paladin Oath subclasses ranked and rated! Paladins get unique spells, auras, and other features, but which ones are best? Wizards of the Coast recently unveiled the latest One D&D playtest update, with major changes to the Druid and Paladin classes. The key changes to the Paladin in this playtest are primarily reworks and changes to existing material, including those found in previous Unearthed Arcana materials. Пройдя долгий путь со времен предыдущих выпусков Dungeons & Dragons, класс паладинов, на самом деле, один из лучших классов в 5-м издании. The Paladin table shows how many spell slots you have to cast your paladin spells.
Paladin 5e Guide: What Are The Paladins in DnD 5E?
Vow of Enmity can now be moved to another creature if and when the previous creature drops to 0 hit points before it ends and has had its range increased to 30 feet. Finally, the Avenging Angel feature can be used as a Bonus Action and now has a 10-minute duration instead of an hour. Like the Elder Champion, you can regain a use of this feature by expending a 5th-level spell slot. Having Lay on Hands being a Bonus Action will be very helpful in tight situations, and the flow of the class progression looks to be a nicer experience that constantly provides new features or changes, keeping things interesting throughout your time playing. Gamepur is supported by our audience. When you purchase through links on our site, we may earn a small affiliate commission. Learn more related content.
Подписаться Всё о классе Паладина в ДнД! Любой паладин — это герой, связывающий себя узами клятвы, которую он обязуется исполнять всегда и везде, а взамен на это мироздание одаряет его силами, которые и не снились его отцу. По сути клятва — это буквально договор, неисполнение которого ведёт к падению Паладина. В основе становления Паладина могут лежать самые разные истории. От нестареющей классики вроде уничтоженного дома, на пепелище которого вы дали свою клятву; до династии паладинов, где уже множество столетий в центре дома каждый сын приносит одну и ту же клятву. Вы можете следовать шёпоту, что направляет и наставляет вас, или же стать Паладином, лишь начитавшись рыцарских романов. Выбор и продумывание клятвы — тоже интересный процесс.
Клятва способна разнообразить ваш отыгрыш, особенно если мастер будет создавать ситуации, вызывающие желание нарушить её будь то искушение или выбор между злом и злом. Также, прорабатывая предысторию, поговорите с мастером, ведь вы можете стать личным Ангелом смерти для злодея вашей компании. Ныне Паладины не обязаны быть законно-добрыми, однако помните: большая часть ваших способностей будет идти вразрез со злой версией паладина, но для такого случая существуют отдельные подклассы, учитывайте это. Харизма отождествляет собой всё то мужество, верность и уверенность в себе, присущую Паладинам, а также позволяет вдохновлять друзей на подвиги и убеждать врагов в их неправоте. Сила же помогает воплотить в жизнь те самые фантазии о рыцарях, закованных в сияющие доспехи и вооружённых огромными щитами и мечами. Третьей по счёту идёт характеристика Телосложения, являющаяся важной для каждого рукопашного бойца. Паладин — могучий благословлённый воин, предстающий оплотом между силами врага и своими союзниками. Вне боя паладин — моральный лидер группы, способный обнаружить любую несправедливость и обладающий особенно острым чутьём на нечисть.
В бою он поддерживает и защищает союзников, обрекая врагов на святой суд.
При этом вы должны использовать щит. Сотворение заклинаний Получая 2 уровень, вы узнаёте, как черпать божественную магию посредством медитации и молитв, чтобы творить заклятья подобно жрецу.
Подготовка и сотворение заклинаний Таблица «Паладин» демонстрирует, какое количество ячеек для сотворения заклинаний у вас есть. Чтобы сотворить одно из ваших заклинаний паладина 1-го круга или выше, вы должны потратить слот уровня заклинания или выше. Вы восстанавливаете все потраченные ячейки заклинаний после завершения длинного отдыха.
Вы подготавливаете список заклинаний паладина, которые доступны для вас для сотворения, выбирая из списка заклинаний паладина. Уровень заклинаний не должен превышать уровень самой высокой имеющейся у вас ячейки заклинаний. Например, если вы паладин 5 уровня, то у вас есть четыре ячейки заклинаний 1 круга и две ячейки 2 круга.
При Харизме 14 ваш список подготовленных заклинаний может включать в себя четыре заклинания 1 или 2 круга, в любой комбинации. Если вы готовите заклинание 1-го круга лечения ран, вы можете сотворить его с помощью ячейки 1-го круга или 2-го круга. Сотворение заклинания не удаляет его из списка подготовленных заклинаний.
Вы можете изменить список подготовленных заклинаний после завершения длинного отдыха. Подготовка нового списка заклинаний паладина требует времени, проведенного в молитве и медитации: по крайней мере, 1 минута на уровень заклинания для каждого заклинания в вашем списке. Заклинательная характеристика Заклинания паладина творятся с помощью Харизмы, так как их мощь проистекает из силы ваших убеждений.
Вы используете Харизму в случаях, когда заклинание ссылается на Заклинательную характеристику. Кроме того, вы используете модификатор Харизмы при определении Сл спасбросков от ваших заклинаний паладина, и при броске атаки заклинаниями. Божественная кара Начиная со 2 уровня, если вы попадаете по существу атакой рукопашным оружием, вы можете потратить одну ячейку заклинания любого своего класса для причинения цели лучистого урона, который добавится к урону от оружия.
Дополнительный урон равен 2к8 за ячейку 1 уровня, плюс 1к8 за каждый уровень ячейки выше первого, до максимума 5к8. Урон увеличивается на 1к8, если цель — нежить или исчадие. Божественное здоровье Начиная с 3 уровня божественная магия, текущая через вас, даёт вам иммунитет к болезням.
Священная клятва Когда вы получаете 3 уровень, вы даёте клятву, навсегда связывающую вас, как паладина. До этого момента вы были в подготовительной стадии, следуя по пути, но ещё не дав присягу. Теперь же вы выбираете Клятву Преданности, Клятву Древних или Клятву Мести, которые подробно рассмотрены в конце описания класса.
If a despot is affected by an enchantment spell or effect and fails her saving throw, she can attempt the saving throw again 1 round later to break free of the effect, Failing this second saving throw does not grant the despot further saving throws against the enchantment. Aura of Fear Su : Beginning at 3rd level, a despot exudes an almost palpable aura of menace and evil. Each enemy within 10 feet of her suffers a -4 morale penalty on saving throws against fear effects. The despot herself is deadened to the emotion of fear, and is immune to all fear effects. This ability functions while the despot is conscious, but not if she is unconscious or dead. A despot can suppress or activate this aura as a free action. She is now completely immune to all spells of the charm subschool. Oppression Su : When a despot reaches 4th level, she gains the supernatural ability to oppress other living creatures by speaking to them and channeling negative energy into the power of her voice. This is a language-dependant, mind-affecting ability. Creatures with chaotic alignments are affected first, and creatures with lawful alignments are affected last.
Within the alignment spectrum, closer creatures are affected first. A target that is oppressed becomes sickened with guilt and depression -2 penalty on all attack rolls, weapon damage rolls, saving throws, skill checks, and ability checks for 1 minute. If the despot has twice as many levels or more than any creature that is oppressed, that creature is instead nauseated can only take a single move action each turn for 1 minute. Leadership Ex : Upon reaching 5th level, a despot gains the Leadership feat as a bonus feat. Mark of Justice Sp : At 7th level, a despot can cast mark of justice, as the spell, once per week.
The Ultimate D&D 5E Paladin Class Guide (2024)
One thing to note is, if you decide to level both Paladin and Warlock, the levels do not stack for effective caster level ie. Therefore, how you build this warlock should be consistent with the role you wish to fulfill. This Nature Warden build allows you to focus on a particular theme while still using the Divine Smite combo, and also giving you great crowd control options. All builds considering optimized build for single target damage. The y-axis represents damage, and the x-axis represents levels.
Corrupted Paladin.
By expending a 1st level spell slot they can add 2d8 Radiant damage to their attack. There is a cap of 5d8 and if the target is a fiend or undead it gets an additional 1d8. Divine Health Level: 3 — Paladins are immune to disease. They now make a full oath and join their sacred order. This is the subclass for the Paladin.
Ability Score Improvement GameCows Ranking: 2 Like most of the other classes, Paladins get 2 points to add to any of their ability scores max 20. This happens at levels 4, 8, 12, 16, and 19th level. Level: 18 — The range increases to 30ft. Aura of Courage Level: 10 — The Paladin and any creature within 10ft cannot be frightened.
Paladin defenders built around the Oath of Redemption specialize less in direct restorative abilities, and more in redirecting damage to themselves, or avoiding fighting altogether. A highly effective class, but also a stressful one, as you see your HP will bob up and down dramatically mid-fight. For weapons, take a battleaxe and shield. Your choice of martial weapon is less important, but the shield will provide an essential AC boon. At third level, pick the Oath of Redemption. Both Channel Divinity options are stellar picks, and your choice between them should be guided by the style of your DM. If they like to throw monster after monster at you, Rebuke the Violent will be essential to mirror the blows dealt to your party. But if creative roleplay better suits your campaign, Emissary of Peace allows you to avoid even the most certain of conflicts. Upon reaching fourth level, take the Tough feat. At level eight, increase your Cha score so you can make better use of your absolutely excellent spell list, and put your Oath spells to maximum use. From here, your Paladin should be set up to use the Aura of the Guardian class feature efficiently. Keep plugging Cha and Con, letting damage dealing fall to other party members. Rock Gnome Lancer For a slightly sillier, and outright peculiar playstyle, consider building your Paladin as a mounted lancer, harrying the enemy with recurring charges. Playing a mounted character can be tricky, although Paladins get around the most persistent problems using their Find Steed spell. Employed correctly, mounts grant mobility improvements, as well as combat advantages, such as letting you disengage without provoking an attack of opportunity. Ability Scores Nothing fancy here.
Zone of Truth is very situational. Spirit Guardians a strong effect, but useless on ranged foes unless you spend your time chasing them around. Guardian of Faith is one of the best area control options available to you. Geas is usually less useful than killing something outright, but plays into your good-alignment sensibilities, and grants you some depth and could ultimately add a fun twist to the plot. Champion Challenge: Taunt effects are rare in 5e, and this one hits a wide area. Turn the Tide: A small amount of AoE healing is great in combination with your Lay on Hands ability, giving you even more utility as a support character. Divine Allegiance: Another way to redirect damage to yourself, giving your healing a single target. Exalted Champion: Unlike most other Paladin Oath capstone abilities, this one lasts for 1 hour instead of 1 minute. While less overtly powerful offensively, you gain a great defensive buff that extends to your allies, keeping everyone in it until the end, while making your whole team exceptionally difficult to kill. It provides you all the skillsof a great athlete and allows you to excel in combat. This Oath emphasizes your physical attributes while downplaying your spellcasting and diplomatic skills. Peerless Athlete: Activating this as a bonus action is a huge asset, you can pop it before trying to make a shove against an enemy. Inspiring Smite: Healing on demand for yourself and others. The radius increase at 18th level is nice, but again, too little too late. Glorious Defense: This is a really solid defensive ability. Use a reach weapon, profit. The fact that it only lasts for one minute means you need to use it wisely. Oath of Vengeance This Paladin build is the most offensive, attack-focused style of play, and will maximize the damage you deal while leaving healing and support primarily to the Cleric. It does well in tandem with another melee character to grans flanking bonuses, or a battlefield control caster to funnel enemies towards the pointy end. Dimension Door is just a longer- range Misty Step. Scrying is situational. Channel Divinity: One bad option and one perfect option make your choice on which to use easy. This is the bad option. Vow of Enmity: Here we go! Starting a boss fight? You have advantage against him. Relentless Avenger: Slower enemies will have a hard time getting away from you. Consider taking Polearm Master to further increase your threat radius and keep chasing them down. Soul of Vengeance: An extra attack each round against your target of Vow of Enmity greatly increases your damage output. Avenging Angel: Flight for an hour a day is pretty rad. The fear aura will hold lesser foes at bay while you take on the big bad, preventing you from being swarmed. All the abilities are great, but only apply in certain situations. If your campaign setting calls for it, this is one of the strongest paladin subclasses. However, in a vacuum when compared to the others, it underperforms. Oath Spells: A wide variety of spells that are mostly situational or overlap with other party roles. Ahead of a fight with casters, this is a solid buff, but otherwise it wastes an action you would otherwise use smiting. Abjure the Extraplanar: Situational. Aura of the Sentinel: An initiative boost for entering combat in tight formation. Vigilant Rebuke: Situational. Good against some casters. This Sacred Oath is more important for villainous archetypes than the others and gives an evil-aligned campaign a solid tank option. Oathbreaker paladins are free to pursue dark goals, or accompany some more roguish characters, such as a party of warlocks, bards, and rogues, on adventures. Oath Spells: Some of the options are bad and will never be used, but there are a few gems on this list. Go from being outnumbered to an overwhelming force in the blink of an eye. As long as you have the materials prepared ahead of time, your reinforcements can arrive when you most need them. Use it to animate a dead body to kill enemies and animate them tomorrow for a never-ending cycle. Confusion is unreliable compared to other single-target enchantment spells like Hold Person, given the randomness of its effect. Touch a target in a crowd and watch them deteriorate before confronting them for the kill. Dominate Person is a powerful way to temporarily gain an extra party member. Control Undead is on theme, but less relevant. Control Undead: Rather than turning undead, you can redirect them. This only works on minor threats, however, as any serious undead threat is going to be too powerful for you to control. Putting a swath of creatures into a frightened panic in your presence allows your allies to mop them up relatively easily. The damage bonus will stack considerably. Supernatural Resistance: Resistance to nonmagical damage makes you very difficult to kill when facing down minor enemies. Dread Lord: This ability does a ton of damage. Using it in conjunction with your channel divinity will allow you to chase enemies down and cause psychic damage to them, get an extra attack, and also take your normal attack. Animal Handling: Nature paladins and those who engage in mounted combat should grab this skill when available. Arcana: Divine casters usually take Religion over Arcana. Athletics: Strength is one of your main stats. Deception: Paladins are straight-talking Lawful Good guys, but they do have Charisma as a main stat… History: Not terribly important Insight: The one Wisdom skill you should concern yourself with. Intimidation: Another great Charisma skill for you. Investigation: Not your strong suit. Perception: Spot enemies sneaking up on you. Performance: Not your job. Persuasion: This is your most important skill. Sweet talk your way out of or into anywhere. Stealth: Not another Dexterity skill… Survival: Nature paladins only. Backgrounds Acolyte: Thematically this might make sense, as you get two skills off the paladin skill list, but neither are very useful given your ability score priorities.
Paladin Handbook: DnD 5th Edition Class Guide – RPGBOT
Прежде чем начать создавать персонажа паладин в игре Dungeons & Dragons (DnD), вам нужно определиться с его расой и классом. And with a wide variety of features and subclasses, Paladins are also a ton of fun to play in DnD 5e. Тогда, возможно, класс паладин в DnD именно для вас! While Jadina was training to become a paladin, her father told her that it would be dangerous to travel any farther than from Gilderdrip without being instructed first by a paladin sage or an experienced paladin. Wizards of the Coast recently unveiled the latest One D&D playtest update, with major changes to the Druid and Paladin classes.
Paladin Handbook: DnD 5th Edition Class Guide – RPGBOT
Con: Another top tier stat. Hit points are just too important to let slide. Paladins are melee combatants, and more hit points lets them stay in combat for longer and recover more HP with hit dice. If you plan on casting Concentration spells in the middle of combat, you want a decent score here to maintain them when taking damage. It helps that the Paladin is proficient in Wisdom saves.
Boost Charisma instead and let Aura of Protection take care of the rest. Defensive bonuses are also useful early though some options may be less effective later. Enlarge gives you advantage on STR checks and saves, plus an extra d4 damage on each attack. They get Darkvision, advantage against charm and immunity to sleep.
Boosted darkvision and Faerie Fire can help in an ongoing underground campaign, and the sunlight sensitivity hurts if you go outside. Maybe you can wear a big fancy hat like Jarlaxxle. The new Fey Step also has a side effect depending on what season you are, which you can change any day you want. Note that Winter is a frightening effect and is thus valuable for Conquest.
Using a bonus action you can do a short range teleport that gives you resistance to all damage. A solid defensive option. Relying on at least 3 stats makes this a decent idea but not an incredible one. Get a head start on your character concept with a feat!
The small size but without the benefits of Lucky or the Dex Bonus. Many Paladins will want to consider this, there are even more sub-race options on Half-Elf now similar to the Elf subraces. Perception is a solid choice in any campaign and the other one is up to you. All the positives with none of the downsides.
Good deal. Thematically a Fiend Paladin who is resistant to fire like a Blackguard just sounds badass. The Variant Tieflings are a mixed bag.. Hellish Rebuke and Darkness give you some ranged options and utility.
Charm person and Entrall based on your Charisma spellcasting modifier are also solid options if used correctly. Hellfire : Replacing the hellish rebuke with burning hands helps your ability to handle some hordes, not a huge change though. Winged: Instead of extra spells you get to fly around when not wearing heavy armour. Darkvision, resistance to necrotic and radiant damage, free Light cantrip and a long-rest recharge, scaled-back version of Lay on Hands that means you can conserve some of your actual Lay on Hands.
The rest of the abilities are a bit hap-hazard for a Paladin. A big strong Goliath is similar to a Half-Orc where you get Athletics for free instead of Intimidation. Tabaxi get Darkvision, extra movement, built in weapons, and free proficiency in Stealth and Perception. The Cha boost helps a bit too.
Aside from that, swim speed, breathe water and air, talk to water creatures, and cold resistance. Good all around. Also gets Darkvision, free Stealth proficiency and 2d6 extra damage when attacking from surprise. The Int may be less useful for you though.
The Saving-Face ability is great in a big party. The bonus action movement helps with getting into melee range which can sometimes be an issue, darkvision and intimidation are solid pickups. Magic resistance and poison immunity plus darkvision. A well rounded choice for any Paladin.
DEX Paladins could see some real benefits here. Not bad. Heavily armored Paladins can use the Strength bonus. Disguising yourself is a nice trick in more social campaigns.
Change your Armour composition during a long rest, resistance to poison and immunity to disease. Navigational skills never hurt anyone either. Also think of the fun creature your Find Steed will create and get more Horns in your arsenal. At lower levels though, the difference is much more noticeable.
It is less forgiving, and getting dropped is really, really easy. Keep that in mind when looking at races. To the tainted we bring fire. Your main enemy apart from undead will be fiends and eventually any non natural plane creatures.
Sacred Weapon: Lv. An action to add your CHA-modifier to attack rolls for a minute 10 rounds. Does not require Concentration to maintain thus stacks with any other buffs and does not count as a spell which means you can cast a swift spell in the same round. A very good ability for that climactic fight during that part of the day.
Turn the Unholy: Lv.
They are committed to the highest ideals of justice and virtue. What are the tenets of the Oath of Devotion? The tenets of the Oath of Devotion are rooted in justice, virtue, and order. These are: Honesty: You cannot lie or cheat Courage: You are never too afraid to act Compassion: You help others, show mercy, and protect those who cannot protect themselves Honor: You treat all fairly and do as much good as possible Duty: You feel a strong sense of duty to those you protect and those you follow What are the Oath of Devotion spells? Every few levels, Paladins get new spells based on their oath. At lower levels, you can cast protection from evil and good, sanctuary , lesser restoration , and zone of truth. Other Oath of Devotion abilities The Oath of Devotion offers several other abilities depending on your level.
The weapon will also emit a bright light and become magical useful against monsters who only take damage from magical weapons. Turn Undead: Hold up your Holy Symbol and chant a prayer. Undead enemies who fail a Wisdom saving throw will run away from you for one minute or until hit. Aura of Devotion: At 7th level, you can make yourself and friendly creatures within 10ft of you immune from charm spells. Purity of Spirit: At 15th level, you always receive the effect of the protection from evil and good spell. Holy Spirit: At 20th level, you can emit a radiant light for one minute and 30ft around you, causing 10 radiant damage to enemies within it. Oath of the Ancients The Oath of the Ancients is connected to nature, the Fey, and the eternal struggle between light and darkness. Paladins who take the Oath of the Ancients do so because they love the world and all living things on it and they are committed to protecting life and beauty.
They are often called fey knights, green knights, or horned knights. What are the tenets of the Oath of the Ancients? These are: Kindle the Light: You always try to kindle a light of hope in the world through mercy and kindness. Shelter the Light: You protect goodness and beauty in the world. Preserve Your Own Light: Delight in the beauty of the world. Be the Light: Let your love of the world be an inspiration for all around you. What are the Oath of the Ancients spells? If you take the Oath of the Ancients, at lower levels you can cast ensnaring strike, speak with animals , moonbeam , and misty step.
As your level increases, you will eventually be able to cast plant growth, protection from energy, ice storm , stoneskin, commune with nature, and tree stride. Other Oath of the Ancients abilities Like the other Sacred Oaths, the Oath of the Ancients will grant you special abilities at certain levels. Turn the Faithless: You can force fey or fiends to run away from you in fear. Aura of Warding: At 7th level, you and your friends nearby are resistant to damage from spells. Undying Sentinel: At the 15th level, once between long rests, if you are reduced to 0 hit points you are reduced to 1 instead. Elder Champion: At the 20th level, you can transform into a divine force of nature. This can be used to regain 10 hit points, cast a Paladin spell as a bonus action, or give nearby enemies a disadvantage on their saving throws against your spells and abilities. A Paladin who takes the Oath of Vengeance has an unwavering commitment to punishing evil beings.
Vengeful Paladins will be enraged at evil and violent acts — and their response may be extreme. Some call these Paladins dark knights or avengers.
Как и разбойники, паладины, вероятно, будут делать раздражающие вещи только потому, что «это то, что сделал бы мой персонаж». Священная клятва паладина является ориентиром только для персонажа, а не для игрока. Отыгрыш Палдина должен иметь в виду цель персонажа Лучшие идеи отыгрыша паладина включают использование основных черт этого класса в качестве вдохновения для более уникальных и творческих идей для персонажа. Это то, что отличает паладинов от других классов. У любого персонажа могут быть личные цели как личности, но класс паладина практически определяется наличием праведного дела, за которое нужно сражаться, даже в большей степени, чем клерики. Цель паладина может быть либо личной, либо общей по своей природе, либо их комбинацией, и игрок может использовать это в ролевой игре, стараясь не вставлять ее в каждое отдельное взаимодействие. Не каждому NPC нужно знать, почему паладин дал свою Священную клятву, но это может заинтересовать квестодателя или военачальника. Хозяин подземелья также может использовать это как справку при настройке квестов или выступая в качестве важного NPC.
Цель паладина может быть личной, например, поклясться в праведной мести смертоносному культу или преступной организации, причинившей им вред.
She will never knowingly associate with chaotic characters, nor will she continue an association with someone who consistently offends her moral code. This includes remaining in a group in which she is not equal or superior to the highest-level member A despot can adventure or associate with those of equal level, although doing so makes her more uncomfortable and irritable than normal. A despot may only accept henchmen, followers, or cohorts who are lawful evil. Despot Spell List Despots choose their spells from the following list: 1st Level: Alarm, bane, bless, curse water, command, cure light wounds, detect poison, divine favor, endure elements, magic weapon, profane weapon, protection from chaos, protection from good, resistance, virtue. Detect Undead Lightbringer paladins are little different from standard paladins, and share the same compassion to pursue good, the will to uphold law, and the power to defeat evil. However, the lightbringer paladin has made it her specialization to seek out and destroy undead, seeing them as the penultimate manifestation of evil in the world. Level: 1st.
Replaces: Detect evil. Benefit: A lightbringer paladin can use this ability at will. This is a divination effect similar to a detect evil spell, except that it finds undead only of any alignment. At the moment the paladin uses the ability, she knows if there are any undead within a chosen 60-degree arc, knows the exact number , and knows their exact location. This ability is the equivalent of a 2nd-level spell. It is a spell-like ability. Divine Counterspell Although the ability to turn undead is arguably a defining cleric characteristic, some clerics and paladins find that they can be even more effective crusaders by opposing evil spellcasters. The ability to negate an enemy spellcasters magic grants a character an unexpected edge.
Paladin 5E — DnD class guide 2024
Как класс и понятие, “Паладин” появился задолго до появления жанра фэнтези и, уж тем более, RPG-игр. Каждый D&Dигрок знает, что класс паладина в значительной степени определяется следованием набору правил как законно-добрый персонаж, но это делает ролевую игру скучной с персонажем-адвокатом правил во вселенной. Паладин — один из часто встречающихся классов в ролевых играх, представляющий из себя воина веры.
Как отыграть паладина в D&D 5e
An in-depth guide for the Dungeons & Dragons Paladin character class covering optimisation of skills, weapons, features, and abilities in D&D 5e. An in-depth guide for the Dungeons & Dragons Paladin character class covering optimisation of skills, weapons, features, and abilities in D&D 5e. Сегодня рассматриваем класс Паладинов (Paladin) для пятой редакции правил Dungeons and Dragons.
Paladin 5e – DnD Class Guide
Среди всего этого есть место подвигам, сражениям, однако это все тяжелая, местами грязная и неблагодарная работа. А вы же должны не подавать вида. Скрывать эту тяжесть и быть теми, кто вдохновляет, кто является светочем надежды в море тьмы, теми, кто ведет за собой других. Быть лидером, быть примером. Быть паладином.
Внешний вид паладина восхищает, его подвигам рукоплещут и рассказывают истории о героических свершениях. Но при этом даже не надейтесь, что кто-то будет помнить и ценить вас вечно. После поздравлений вы остаетесь один на один с вашей борьбой, как со злом и несправедливостью вокруг, так и с тьмой внутри. Людская память коротка.
Суть воина Света далеко не всегда в сражениях, порой куда важнее умение вовремя вложить клинок в ножны. Каждый день — череда выборов. Но лишь только вы ошибетесь, сделаете неверный шаг — вас не преминут сбросить на землю, метнуть камень. Вас осудят и предадут порицанию.
Ведь вы сами выбрали путь паладина. Путь примера и идеала для других, а окружающие очень сильно не любят, когда их мечта, их идеал, оказываются с изъянами и человеческими слабостями. Это замкнутый круг. Это путь внутренних страданий и добровольных жертв и чтобы пройти эту дорогу до конца, нужна недюжинная сила воли.
Редко кто из паладинов доживает до преклонных лет. Чаще всего они погибают в своих странствиях, либо же совершив подвиг, свидетелями которому были тысячи людей, и имена их у всех на слуху, им ставят большой памятник. Или же они погибают одинокие и забытые, где-то посреди логова зла, у трупа злобной твари, терзавшей небольшой городок. Но и первые и вторые одинаково важны - они делают свою тяжелую работу и достойны уважения.
Неважно, как зовется этот класс: паладины, храмовники, ведьмаки, крестоносцы, рыцари Соламнии. Неважно, в каком мире они находятся. Все они призваны продолжать этот тяжелый путь и выполнять свою миссию.
Periapt of Proof Against Poison DMG : Poison damage is very common across the full level range, so immunity to it is a significant improvement in your durability. Ring of Spell Storing DMG : Fill it with Absorb Elements and Shield and recharge it whenever possible and this is a spectacular defensive asset on almost any character. Radiant damage is great, but most creatures with resistance to weapon damage types are affected normally by magic weapons so the benefits of radiant damage compared to piercing or slashing damage from a magical we oapon are minor. Animated Shield DMG : Tempting for anyone not fighting with a one-handed weapon, but a Cloak of Protection is two rarities lower, works persistently, and arguably provides a better numeric bonus.
If you plan to get full plate, get Dwarven Plate instead. For a Strength-based character, raising your Strength above 20 is a massive benefit, and going up as high as 25 is spectacular. Invoking the rune on Bloodshed Blade lets you perform a once-per-day nuke which should nicely eliminate whatever thing to drop all of your hit dice on top of. Yes, you get resistance to fire damage, but you can get that from dozens of other sources by this level. Scimitar of Speed DMG : Among the best weapons to use with the Dueling style, you get two-weapon fighting action economy on a single weapon. Increasing your Strength or Dexterity may be more important, but if you can get both you absolutely should. At high enough level that you might have this item there will definitely be enemies with access to magic attacks spellcasters, magic weapons, natural weapons which count as magical, etc.
It feels underwhelming at this rarity, but the math is good. Note that this is just the invisible condition, not the spell have Invisibility, so you can still attack or whatever while invisible. Otherwise, this is a really fun item, and if it provided Advantage on saves against area of effect spells it would shoot straight up to blue. Ring of Three Wishes DMG : Use this to do one of the things that risks permanently removing the ability to cast Wish, such as granting 10 creatures permanent resistance to once damage type. If you lose the ability to cast Wish, pass this off to another ally who will never be able to cast Wish by any other means. Repeat until the last charge is used. For more help with Wish, see my Practical Guide to Wish.
Rod of Lordly Might DMG : Allows you to easily change your weapon damage type, and provides three powerful offensive abilities which work in a variety of situations. You may also be able to weaponize the on-touch damage, but I think the intent is that the creature needs to willingly touch or try to pick up the talisman rather than being struck with it. Yet his eyes, a reptilian, slitted green, seem entirely incapable of embracing malice, an observation that is reinforced by the holy emblem displayed prominently on his burnished shield. If you need a functional build with nothing fancy or complicated, this is a great place to start.
Рыцарь эмпиреев Empyreal Knight из Ultimate Combat: паладин, получающий подобие способностей ангела. С ростом уровня получает всё большую долю сопротивлений и некоторых из знаковых способностей ангелов включая, например, способность говорить с любым владеющим речью существом на его языке. Вместо наложения рук получает возможность призывать союзников- небожителей.
Его паладинский скакун становится небесным существом и получает способность летать. Сам паладин на максимальном уровне становится ангелоподобным outsider -ом c крыльями, которого, однако, можно воскрешать. Силовик Enforcer из Divine Anthology: паладин, чьи способности направлены не против зла, а против хаоса и беззакония. Просветлённый паладин Enlightened Paladin из Inner Sea Combat: паладин со способностями монаха , связанный не паладинским кодексом, а тягой к совершенству и просветлению. Не владеет доспехами кроме лёгких, но имеет часть способностей монаха по рукопашному бою. Вместо паладинской лошади усиливает свой удар голыми руками. Получает запас энергии ци и вместо чувства зла может чувствовать других её обладателей.
Вместо способности карать зло может выбирать врага персональной целью и получать бонусы к атаке по нему и защите от него. Получает способности, связанные с перебросом кубиков и иммунитетом к принуждению к подобному со стороны вражеских способностей. Охотник на призраков Ghost Hunter из Occult Adventures: специалист по борьбе с призраками. Его способность карать зло не пробивает сокращение повреждений, но вместо этого может поражать бестелесных противников. Возложением рук паладин может разрушать метальный контроль и одержимость, а с уровнями он также получает способность говорить с уничтоженной нежитью если у него есть её голова или с призраком в месте, где он был изгнан, получая от них ответы на прямые вопросы. Серый паладин Gray Paladin из Ultimate Intrigue: паладин, придерживающийся менее строгого кодекса поведения. Он всё ещё не может совершать явно злые поступки вроде применения злых заклинаний , но может иметь нейтрально-доброе или законопослушно-нейтральное мировоззрение и может порой совершать бесчестные поступки без потери своих способностей.
Получает ослабленные варианты способностей обычного паладина: не иммунитет к болезням и ядам, а бонус к спасброскам от них, например, а аура решимости не защищает его от очарования, а лишь даёт бонус. Тем не менее, он может использовать способность карать зло не только на злых, но и на недобрых существ хотя ценой удвоенных трат применения способности и получает ауру защиты от обнаружения поисковыми заклинаниями. Святой проводник Holy Guide из Advanced Class Guide : паладин, посвятивший себя безопасности путешественников. Получает избранную местность как рейнджер и возможность давать своим союзникам бонусы тактических фитов, действуя как группа. Святой стрелок Holy Gun из Ultimate Combat: паладин с огнестрельным оружием. Не владеет доспехами тяжелее лёгких, но получает огнестрельное оружие и способность с ним обращаться и чинить. Получает часть способностей стрелка и вместо паладинского скакуна получает волшебное огнестрельное оружие.
Вместо способности карать зло получает способность усиливать свои выстрелы особенно мощными они становятся против обычных противников паладинов - нежити, злых драконов и демонических существ.
This will increase your attack and damage modifiers. This comes with a slew of useful damage dealing abilities, the most useful being the Channel Divinity option Vow of Enmity and the feature Relentless Avenger. As far as weapons and armor go, you have some options. You could go with a great weapon such as a greatsword or greataxe or, and this is what I recommend, you could use a scimitar of speed. This stands to give you three attacks per turn as early as 5th level.
Paladin 5E — DnD class guide 2024
This 5E Paladin optimisation guide covers the latest fighting styles, Oaths and subclasses from the Players Handbook to Xanathar's Guide to Everything. To build a dwarf paladin tank in DnD 5e, try this. Тогда, возможно, класс паладин в DnD именно для вас!